Als je tegenwoordig online bloemen stuurt, gaat dat super makkelijk: een paar tikjes op je telefoon, een paar klikken op je laptop en een mooi boeket is onderweg, waar dan ook in België of daarbuiten. Maar dit gemak is niet zomaar ontstaan. Het vergde een gedurfde visie, voortdurende innovatie en jarenlange toewijding. En die transformatie werd geleid door Euroflorist, de oudste online bloemenbezorgdienst van Europa, opgericht in Zweden, maar ook actief in België als Euroflorist België.
In 1995, toen internet voor de meesten nog een mysterie was, kon je bij Euroflorist al bloemen online bestellen en veilig met creditcard betalen – een wereldprimeur voor bloemenbezorging. In een tijd waarin giganten als Amazon en eBay nog maar net opkwamen, verbond Euroflorist al harten in steden en provincies.
Het is nu moeilijk voor te stellen, maar in 1995 hadden de meeste bedrijven nog geen website en waren veilige online betalingen een futuristische droom. Het idee dat je bloemen kon bestellen zonder naar een bloemenwinkel te gaan, was behoorlijk... revolutionair. Maar dat jaar lanceerde Euroflorist Zweden (de geboorteplaats van de Euroflorist Group) een van de eerste 100 e-commerce websites ter wereld, waarmee ze zich in hetzelfde pioniersklassement plaatsten als Amazon (opgericht in 1994, eerste online verkoop in 1995) en eBay (opgericht in september 1995).
In tegenstelling tot veel andere websites in die tijd, liet de winkel van Euroflorist niet alleen producten zien, maar kon je er ook betalen met creditcard. Deze gewaagde stap liet klanten zien dat ze Euroflorist konden vertrouwen met hun gevoelige gegevens en zette een standaard voor veiligheid, professionaliteit en innovatie die we vandaag de dag nog steeds met trots handhaven.
Als mensen vragen wie online bloemenbezorging mogelijk heeft gemaakt, was Euroflorist er als eerste bij.
Om echt te snappen hoe veel er is veranderd – en hoe veel passie onze evolutie drijft – moet je het horen van degenen die het hebben meegemaakt. Een van de langstzittende medewerkers van Euroflorist, Inger, deelde haar hartverwarmende herinneringen aan de digitale begintijd van Euroflorist, met name de zeer gedenkwaardige 14 februari 2000 – de ochtend die alles veranderde in de bloemenbezorgsector.
“Vóór 1995 moest je, als je bijvoorbeeld bloemen naar de VS, het Verenigd Koninkrijk of zelfs een ander land wilde sturen, fysiek naar een lokale Euroflorist-partnerwinkel gaan en contant betalen”, herinnert Inger zich. “Euroflorist was het eerste bedrijf dat klanten via een computer liet bestellen en met een creditcard laten betalen – zonder dat ze daarvoor de deur uit hoefden.”
Vóór de website werden bestellingen verwerkt via telefax – en nog eerder via de telefoon. Elke bestelling werd handmatig doorgegeven aan bloemisten en betalingen werden handmatig geregistreerd. Toen Euroflorist online ging, was dat niet van de ene op de andere dag volledig geautomatiseerd.
“Op het eerste gezicht konden klanten bladeren, bloemen uitkiezen en met creditcard betalen. Maar achter de schermen moesten we betalingen nog steeds handmatig verwerken met een creditcardlezer op kantoor. Elke orderbevestiging kwam in onze inbox terecht en moest handmatig worden verwerkt. Totale verandering komt in kleine stapjes”, legt Inger uit.
Online bloemen kopen was in het begin niet erg populair... En toen veranderde alles – letterlijk van de ene op de andere dag.
“Het was maandag 14 februari 2000 – Valentijnsdag”, zegt ze.
"Tussen 1995 en 2000 waren we gewend aan minder dan 50 online betaalde bestellingen per dag, wat slechts een klein percentage was van het totale aantal bestellingen dat via het bloemenetwerk van Euroflorist werd verzonden. Maar toen we die ochtend op werk kwamen, zagen we meer dan 400 weekendbestellingen in de inbox staan – en er kwamen er nog steeds nieuwe bij! Het voelde alsof het internet 's nachts was ontploft! Iedereen – van de boekhouding tot het management – hielp mee om de bestellingen te verwerken. De creditcardterminal en faxapparaten draaiden op volle toeren. En het belangrijkste was dat we ervoor zorgden dat elke Valentijnsbloemenbestelling werd verwerkt."
Die dag was een keerpunt, niet alleen voor Euroflorist, maar voor de toekomst van bloemenbezorging.
“Na Valentijnsdag 2000 bleven de online bestellingen maar groeien. Dat was het moment waarop we echt de kracht van internet begrepen en voelden dat er iets aan het veranderen was. En eerlijk gezegd is de rest geschiedenis”, zegt Inger met een glimlach.
Halverwege de jaren 90 veranderden een paar bedrijven voorgoed hoe we winkelen:
Vandaag de dag claimt Euroflorist de titel van een van de oudste online bloemenbezorgdiensten ter wereld, een bewijs van hun ervaring, betrouwbaarheid en voortdurende innovatie.
Van een bescheiden begin tot een soepele, mobielvriendelijke ervaring — het verhaal van onze website laat zien hoe e-commerce zich heeft ontwikkeld. Dankzij de website Web Archive konden we zien hoe bloemenbezorging door de jaren heen is veranderd.
Hoewel de meeste websites in de jaren 90 er nogal... laten we zeggen 'basic' uitzagen, had de website van Euroflorist in 1995 iets dat echt opviel: veilige online betalingen met creditcard. Een gewaagde zet die de basis legde voor de moderne bloemen-e-commerce.
In 2005 was het platform van Euroflorist al flink volwassen geworden. Met dropdownmenu's, producten die je op prijs of gelegenheid kon sorteren en een meer intuïtieve lay-out werd de ervaring steeds interactiever en persoonlijker.
Met helderdere kleuren, vrolijke afbeeldingen en een verbeterde productbrowsing voelt de 2015-versie van de site veel uitnodigender aan. Je ziet de eerste kenmerken van moderne UX: een duidelijk navigatiemenu, betere categorisering, prijsfilters en een verbeterde afrekenprocedure.
De site van 2015 speelt duidelijk in op de mobiele revolutie. De knoppen zijn touch-vriendelijk en Trustpilot-recensies worden prominent weergegeven om bezoekers gerust te stellen. Gepersonaliseerde categorieën zoals 'Voor haar', 'Liefde & romantiek' en 'Rouwbloemen' laten zien hoe emotioneel de site is afgestemd.
De homepage van vandaag (2025) laat het allerbeste zien van modern e-commerceontwerp: snelle laadtijden, geoptimaliseerd voor mobiel en emotioneel aantrekkelijk. De esthetiek is rustig, met zachte kleuren en een focus op seizoenscollecties.
Elke versie laat meer zien dan alleen esthetische veranderingen. Het is een verhaal van voortdurende evolutie — een toewijding om het voor onze klanten gemakkelijker, sneller en veiliger te maken om emoties over de hele wereld te versturen.
Euroflorist is altijd met de tijd meegegaan, niet alleen om er modern uit te zien, maar ook om bloemenliefhebbers beter, sneller en veiliger van dienst te zijn.
Na meer dan 41 miljoen boeketten staat de bloemenbezorgdienst Euroflorist nog steeds voor vertrouwen, innovatie en oprechte connecties. Van handmatig verwerkte en gefaxt bloemenbestellingen in 1990 tot naadloos mobiel winkelen in 2025: de leiders in bloemenbezorging hebben een lange weg afgelegd. En ze zijn nog lang niet klaar!
Meer info over Euroflorist België: Over Euroflorist